Tips og råd til den moderne leder om forandringledelse
I en tid, hvor vi oplever at der konstant er forandringer på markedet, er det vigtigt at have en omstillingsparat organisation. Det gælder alle led i organisationen. Det er ikke alle ledere, der har de nødvendige værktøjer til at kunne kommunikere med sine medarbejdere om de nye forandringer. Det er vigtigt at, når man kommunikere med sine medarbejdere at der er en rød tråd i sin kommunikation. Det skal derfor passe i tråd med de værdier du som leder ellers taler højt om og passe i tråd med den adfærd du som leder ellers viser. Det er derfor vigtigt at man både som organisation og som den enkelte leder tager ansvar for disse forandringer. Det handler i stor grad om formidlingen af disse forandringer, for at få det bedste resultat. Vi kommer her med et par gratis råd til, hvordan du som leder og organisation kan tage ansvar for forandringer i virksomheden.
Walk The Talk
Hvis du ønsker at skabe adfærdsændringer i din organisation er det vigtigt, at hvis du skal kommunikere succesfuldt ud til resten af organisationen, at du ikke kun skal informere om forandringen, men at du skal skabe en forståelse, der går ind og påvirker deres adfærd og holdninger. Det er derfor ikke nok med kun at fremvise organisationen vision og mission for alle medarbejderne. Det er vigtigt at alle der repræsenterer virksomheden går forrest og viser, hvordan det skal praktiseres i hverdagen. Her vil en af de stærke virkemidler være, at lederen kommentere, belønner eller måler en bestemt adfærd i organisationen. Det gør dermed hele organisationen opmærksom på denne adfærdsændring og kan påvirke positivt til forandringer.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på at det er mennesker du arbejde med, hvorfor man som person til person vil opfatte og håndtere nye forandringer forskelligt. Her kan du få professionel hjælp til forandringsledelse.